A Kalocsai Nebuló EGYMI utazó gyógypedagógiai intézményegysége koordinálja Kalocsa Járás területén az integráltan oktatott-nevelt sajátos nevelési igényű tanulók gyógypedagógiai ellátását.

Az utazó gyógypedagógiai hálózat szakemberei (gyógypedagógusok, logopédusok stb.) segítik az SNI tanulók együttnevelését és végzik fejlesztésüket. Az együttnevelő intézményekben egységes elvek mentén, egységes dokumentumrendszerrel történik a feladatellátás megszervezése, kivitelezése.

Ez lehetővé teszi, hogy minden gyógypedagógiai megsegítést igénylő gyermek saját lakhelyén kapja meg a szükséges ellátást.

 

utazo

 

Az “utazó” szakemberek a sajátos nevelési igényű tanulók rehabilitációs-fejlesztő ellátásával kapcsolatos közvetlen és közvetett tevékenységeket végeznek.

  • Fejlesztő tevékenységet végeznek a tanulókkal való közvetlen rehabilitációs foglalkozásokon.
  • A tanulók differenciált fejlesztésével segítik felzárkóztatásukat az iskolai követelményekhez, elősegítik egyéni szükségleteik támogatását, az akadályok leküzdését, új funkciók kialakítását.
  • Együttműködnek a többségi pedagógusokkal, figyelembe veszik a tanulóval foglalkozó pedagógusok tapasztalatait, észrevételeit, javaslatait.
  • Segítséget nyújtanak a tanuláshoz, együttneveléshez szükséges speciális segédeszközök kiválasztásában.
  • Segítik a környezeti feltételek optimalizálását, a helyi feltételek és a gyermek egyéni szükségleteinek összehangolását.
  • Érzékenyítő programok szervezésével támogatják a társadalmi szemléletformálást.

Ez utóbbival kapcsolatban az egyik legjelentősebb eseményünk a Fogyatékkal Élő Emberek Nemzetközi Napja alkalmából meghirdetett  Szépirodalmi pályázat és annak ünnepélyes eredményhirdetése, mely minden évben művészek, valamint közéleti személyiségek támogató részvételével valósul meg.

Céljuk segítséget adni a többségi iskoláknak abban, hogy alkalmasak legyenek a sajátos nevelési igényű gyermekek befogadására, képesek legyenek az egyes gyermekek sajátos igényeinek kezelésére. Ennek érdekében segítik:

  • az intézményben a habilitációs, rehabilitációs szemlélet kialakulását, a sérülés-specifikus módszertani eljárások elterjesztését,
  • az alkalmazkodást a sajátos nevelési igény típusához, eltérő mértékéhez, az egyéni fejlődési sajátosságokhoz.

 Az utazó gyógypedagógusok igyekszenek - tudásuk és lehetőségeik szerint:

  • a legpontosabb információkat nyújtani a többségi intézmények, pedagógusok és a szülők részére,
  • együttműködni minden szakmai szolgáltatást nyújtó intézménnyel,
  • képviselni és érvényesíteni az SNI tanulók szükségleteit, jogait és érdekeit.