Feladatellátási hely: 6300 Kalocsa, Hosszú Antal utca 23.

„Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben.
Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna a tenger.”
/Kalkuttai Teréz anya/

A fejlesztő nevelés – oktatás a súlyosan és halmozottan sérült gyermekeknek, fiataloknak nyújt fejlesztési lehetőséget. Célunk, hogy tanulóinkat képességeinek megfelelően hozzásegítsük a legnagyobb fokú önállóság eléréséhez, valamint támogassuk társadalmi beilleszkedésüket. Intézményegységünkben a sérült funkciók komplex fejlesztése a szakértői bizottság javaslata alapján, valamint az Oktatási Hivatal által meghatározott SNI Irányelvek útmutatásának megfelelően történik. Nevelő – oktató munkánkat egyéni fejlesztési tervek alapján végezzük.

A tanulók fejlesztésében, velük való foglalkozásban számos szakember – gyógypedagógus; tiflopedagógus; logopédus; szomatopedagógus; autizmus spektrumzavar pedagógiája szakos gyógypedagógus – vesz részt. A csoportban folyó nevelő – oktató munkát 1 fő gyógypedagógiai asszisztens, valamint 1 fő dajka – takarító segíti.

01

 

A gyermekek, fiatalok ellátása a Kalocsai Nebuló EGYMI Hosszú Antal utcai Telephelyén működő nappali csoportban heti 20 órában történik.

 

 

Az egyéni képességfejlesztésre speciális rehabilitációs célú foglalkozásokat biztosítunk.

A nevelő – oktató munka az egyes tevékenységek végzésére kialakított termekben történik: csoportszoba; egyéni fejlesztő termek; mozgásfejlesztő terem, étkező.
Pedagógiai munkánk során számos speciális fejlesztő eszközt, játékot alkalmazunk.

02 03 04

Azoknak a gyermekeknek, fiataloknak, akik állapotuk miatt nem tudnak részt venni a nappali csoport munkájában, egyéni megsegítést tudunk biztosítani. Esetükben az ellátás külső helyszínen, otthoni ellátás keretében, illetve intézményen belül valósul meg.

A fejlesztés területei:

  • Kommunikáció fejlesztése
  • Önkiszolgálás, öltözés, étkezés
  • Játéktevékenység fejlesztése
  • Mozgás, egyensúlyérzék fejlesztése, tájékozódás, finommozgás, manipuláció.

Általános feladataink:

  • A családban már kialakított szokások, jelzések, megszerzett képességek készségek, elsajátított tudás feltérképezése.
  • A súlyosan halmozottan sérült tanulók épen maradt funkcióira alapozva a sérült funkciók fejlesztése egyéni lehetőségeik szerint, egyéni fejlesztési tervek alapján.
  • Képessé kell tennünk a tanulókat szűkebb és tágabb környezetük egyre bővülő megismerésére, saját életük mindennapi élményeik megélésére, és ezekben való egyre tevékenyebb részvételre. Egyszerű társas kapcsolatok kialakítására és fenntartására, aminek eredményeképpen jobb minőségű életet élhetnek.
05

 

  • A kommunikáció egyénenként változó lehetőségeinek feltérképezése, a tanulók ösztönzése a tudatos önkifejezési módok tudatos alkalmazása, gyakorlása.

 

 

  • A szociális készségek, társas kapcsolatok, elemi magatartásformák megismertetése.
  • A játéktevékenységben való aktív részvétel elősegítése.
  • Mozgásállapotuk lehetőség szerinti javítása, az önállóan kivitelezhető mozgások adta lehetőségek folyamatos kihasználása.

A komplex fejlesztés érdekében számos közösségi programot szervezünk:

  • reggeli beszélgető kört; játszótéri sétát;
    06
  • ünnepekhez, népszokásokhoz kötődő programokat: Karácsony; Farsang; Anyák napja;
  • valamint nyári napközis tábort.

Fontosnak tartjuk, hogy tanulóink a lehetőségekhez; képességeiknek megfelelősen bekapcsolódjanak az iskolai programokba is:

Erdők hete projekthét; rajzversenyek; mesemondóverseny; Mikulásnap.

A tanulók eredményes fejlesztése, valamint a szülő-gyerek kapcsolat segítése érdekében fontosnak tartjuk a szülőkkel való szoros együttműködést. A napi kapcsolattartás mellett évente két alkalommal szülőklubot szervezünk, ahol a szülők bekapcsolódhatnak a nappali ellátást biztosító csoport életébe, foglalkozásaiba.