„Aki hisz a pedagógiában, az csak optimista lehet.
A pedagógusi hit, mely inkább a természet, mint nézet dolga,
kettőt tételez fel:
hogy az emberek az eddiginél különbbé nevelhetők
s hogy az eddiginél többre taníthatók.”
-Németh László

 

A Nemzeti Alaptantervben és a Kerettantervben képviselt értékek, az egységes, alapvető követelmények és az ezekre épülő differenciálás egyaránt azt a célt szolgálják, hogy a tanulók adottságaikkal, fejlődésükkel, iskolai és iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb tevékenységeikkel, szervezett és spontán tapasztalataikkal összhangban, minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket.

Az osztály az a közeg, amelyben a gyerekek önmagukról, a társadalomról, a világról meghatározó élményeket, értékeket kapnak, melyek fontos formálója személyiségüknek. Mai értékvesztett, elszemélytelenedett világunkban erre még nagyobb szükség van, mint korábban. Sajnos egyre inkább tapasztalható az a tény, hogy a gyerek, fiatalok online élik meg a társas kapcsolatokat, elfelejtenek egymással személyesen kommunikálni, beszűkülnek a személyes kontaktusok. Ezért az osztályfőnöki órákon, a mindennapokban, a közösségépítés, az összetartozás érzésének erősítése minden alkalommal meg kell, hogy jelenjen, mint vezérmotívum.

A pedagógiai tevékenységben meghatározó szerepe van az osztályfőnöknek, aki a legtöbb ismerettel rendelkezik az osztályába járó gyerekekről. Ebből adódóan neki van a legoptimálisabb lehetősége arra, hogy tanítványait egyénre szabott tanácsokkal, útmutatással, adott esetben segítséggel lássa el.

 

A munkaközösség bemutatása

Az osztályfőnöki munkaközösségünk tagjainak száma: 12 fő. Munkaközösségünk rendszeresen tart üléseket és munkaértekezletet. A védett idősávunk: szerda 4. óra.

Kiemelt feladataink:

  • Az iskola pedagógiai programjának szellemében neveli osztályának tanulóit, munkája során maximális tekintettel van a személyiségfejlődés jegyeire.
  • Segíti a tanulóközösség kialakulását, építését.
  • Segíti és koordinálja az osztályban tanító pedagógusok munkáját. Tantárgypedagógiai módszertanok megosztása.
  • Szülői értekezletet tart.
  • Ellátja az osztályával kapcsolatos ügyviteli teendőket: digitális napló vezetése, ellenőrzése, félévi és év végi statisztikai adatok szolgáltatása, bizonyítványok megírása, továbbtanulással kapcsolatos adminisztráció elvégzése, hiányzások igazolása.
  • Segíti és nyomon követi osztálya kötelező orvosi vizsgálatát.
  • Kiemelt figyelmet fordít az osztályban végzendő ifjúságvédelmi feladatokra, kapcsolatot tart az iskola ifjúságvédelmi felelősével.
  • Tanulóit rendszeresen tájékoztatja az iskola előtt álló feladatokról, azok megoldására mozgósít, közreműködik a tanórán kívüli tevékenységek gazdagításában, szervezésében.
  • Javaslatot tesz a tanulók jutalmazására, büntetésére, segélyezésére. Rendszeresen órát látogat az osztályában.
  • Jól működő, elfogadó, stabil és együttműködő osztályközösség kialakítása.

  1. Tervezett feladataink, tevékenységeink a tanévben

Időszak

Szervezési feladatok, tevékenységek, programok

Munkaközösségi értekezletek tervezett témái

Szeptember hó

Alakuló összejövetel

  • Az éves munkaterv megbeszélése, elfogadása.
  • Az osztályok létszámának pontosítása.
  • Hiányzások, igazolások kezelésének rendje.
  • Tanmenetek elkészítése, leadása.
  • Szülői értekezletek megtartása.

Október hó

Technikai megbeszélés

  • Aktuális programok megbeszélése.
  • E-kréta használata, napra kész könyvelés, újdonságok megbeszélése.
  • Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése.

November hó

Technikai megbeszélés

  • E-kréta egyéb funkcióinak bemutatása (pl.: lemorzsolódási mutatók), napra kész könyvelés, újdonságok megbeszélése.
  • Hiányzások, igazolások kezelésének rendje

December hó

Technikai megbeszélés

  • Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése.

Január hó

Értékelés

  • Az első félév értékelése, annak zárásával kapcsolatos feladatok.
  • A 8. évfolyamos tanulók    pályaválasztásával kapcsolatos feladatok.

Február hó

Technikai megbeszélés

  • Ötletbörze, közösségformáló programok, játékok bemutatása, megosztása.

Március hó

Technikai megbeszélés

  • Tankönyv választás támogatása
  • Pedagógiai beavatkozást igénylő tanulók feltérképezése, lemorzsolódás megelőzése.
  • Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése.

Április hó

Technikai megbeszélés

  • Iskolai programok szervezésébe történő bekapcsolódás, aktualitások megbeszélése.
  • Tanulmányi helyzet áttekintése, cselekvési terv kidolgozása.

Május hó

Technikai megbeszélés

  • A tanév értékelése
  • Jutalomkönyvek, oklevelek megbeszélése
  • Jeles, kitűnő tanulók megbeszélése
  • Osztályozóvizsgához kapcsolódó javaslattételek

A tanév során folyamatosan

  • Aktuális programok megbeszélése.
  • Felmerült problémák megbeszélése.
  • Esetmegbeszélés.
  • Munkaközösség tagjainak munkájának támogatása, megsegítése igény szerint, akár munkaközösségi szinten, akár kis csoportban.

Kalocsa, 2023.09.01                                                        Práger László