A pedagógusi hit, mely inkább a természet, mint nézet dolga,
kettőt tételez fel:
hogy az emberek az eddiginél különbbé nevelhetők
s hogy az eddiginél többre taníthatók.”
-Németh László
A Nemzeti Alaptantervben és a Kerettantervben képviselt értékek, az egységes, alapvető követelmények és az ezekre épülő differenciálás egyaránt azt a célt szolgálják, hogy a tanulók adottságaikkal, fejlődésükkel, iskolai és iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb tevékenységeikkel, szervezett és spontán tapasztalataikkal összhangban, minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket.
Az osztály az a közeg, amelyben a gyerekek önmagukról, a társadalomról, a világról meghatározó élményeket, értékeket kapnak, melyek fontos formálója személyiségüknek. Mai értékvesztett, elszemélytelenedett világunkban erre még nagyobb szükség van, mint korábban. Sajnos egyre inkább tapasztalható az a tény, hogy a gyerek, fiatalok online élik meg a társas kapcsolatokat, elfelejtenek egymással személyesen kommunikálni, beszűkülnek a személyes kontaktusok. Ezért az osztályfőnöki órákon, a mindennapokban, a közösségépítés, az összetartozás érzésének erősítése minden alkalommal meg kell, hogy jelenjen, mint vezérmotívum.
A pedagógiai tevékenységben meghatározó szerepe van az osztályfőnöknek, aki a legtöbb ismerettel rendelkezik az osztályába járó gyerekekről. Ebből adódóan neki van a legoptimálisabb lehetősége arra, hogy tanítványait egyénre szabott tanácsokkal, útmutatással, adott esetben segítséggel lássa el.
A munkaközösség bemutatása
Az osztályfőnöki munkaközösségünk tagjainak száma: 12 fő. Munkaközösségünk rendszeresen tart üléseket és munkaértekezletet. A védett idősávunk: szerda 4. óra.
Kiemelt feladataink:
- Az iskola pedagógiai programjának szellemében neveli osztályának tanulóit, munkája során maximális tekintettel van a személyiségfejlődés jegyeire.
- Segíti a tanulóközösség kialakulását, építését.
- Segíti és koordinálja az osztályban tanító pedagógusok munkáját. Tantárgypedagógiai módszertanok megosztása.
- Szülői értekezletet tart.
- Ellátja az osztályával kapcsolatos ügyviteli teendőket: digitális napló vezetése, ellenőrzése, félévi és év végi statisztikai adatok szolgáltatása, bizonyítványok megírása, továbbtanulással kapcsolatos adminisztráció elvégzése, hiányzások igazolása.
- Segíti és nyomon követi osztálya kötelező orvosi vizsgálatát.
- Kiemelt figyelmet fordít az osztályban végzendő ifjúságvédelmi feladatokra, kapcsolatot tart az iskola ifjúságvédelmi felelősével.
- Tanulóit rendszeresen tájékoztatja az iskola előtt álló feladatokról, azok megoldására mozgósít, közreműködik a tanórán kívüli tevékenységek gazdagításában, szervezésében.
- Javaslatot tesz a tanulók jutalmazására, büntetésére, segélyezésére. Rendszeresen órát látogat az osztályában.
- Jól működő, elfogadó, stabil és együttműködő osztályközösség kialakítása.
- Tervezett feladataink, tevékenységeink a tanévben
Időszak |
Szervezési feladatok, tevékenységek, programok |
Munkaközösségi értekezletek tervezett témái |
Szeptember hó |
Alakuló összejövetel |
|
Október hó |
Technikai megbeszélés |
|
November hó |
Technikai megbeszélés |
|
December hó |
Technikai megbeszélés |
|
Január hó |
Értékelés |
|
Február hó |
Technikai megbeszélés |
|
Március hó |
Technikai megbeszélés |
|
Április hó |
Technikai megbeszélés |
|
Május hó |
Technikai megbeszélés |
|
A tanév során folyamatosan |
|
|
Kalocsa, 2023.09.01 Práger László