„A szeretet az, amikor valakinek létnehézségeit magamra veszem, hogy annak életét szebbé tegyem.”
Hamvas Béla
A 21. század iskolájában az osztályfőnök irányító, óvó szerepe különösen fontossá vált, hisz a 21. század társadalmában az osztályfőnök kezei közt formálódó, kamaszodó tanulók érzékeny világát számos útvesztő fenyegeti. Az osztályfőnök az, aki olykor az előtérben állva, olykor a háttérbe húzódva, láthatatlanul, de folyamatosan és tudatosan jelen van osztálya életében. Ez a jelenlét az alapja munkánknak. De mit is jelent valójában jelen lenni? Nem csupán fizikai jelenlét ez, hanem egy állandóan munkálkodó szenzoros, tehát érző és érzékelő állapot, mely során egy osztályfőnök megfigyel, észrevesz, megért, háttérismereteket szerez, lehetőségeket lát meg, mérlegel, mentorál és cselekszik. Az osztályfőnöki szerep nem korlátozódik az osztályfőnöki óra megtartására és az adminisztrációs munkára. Az osztályfőnöki munka ennél sokkal többet jelent. Az osztályfőnök az, aki az osztályba járó gyerekek igényeit, szüleik elképzeléseit és társadalmi elvárásokat egyaránt tapasztalja, s próbálja a gyerek személyiségfejlődésének szolgálatába állítani. Maga az osztályfőnöki óra olyan helyszín, ahol lehetséges a pedagógus és a gyerekek közvetlen találkozása, s nemcsak egy-két személy, hanem az egész osztályközösség együttes formálására, nevelésére nyílik lehetőség direkt és indirekt nevelési módszerekkel egyaránt, figyelembe véve a kompetencia alapú oktatás szempontjait. Az osztályfőnöki órák keretén belül is érvényesül a kommunikációs készség, a logikus gondolkodás, a problémamegoldó gondolkodás gyakorlása.
A pedagógiai tevékenységben meghatározó szerepe van az osztályfőnöknek, aki a legtöbb ismerettel rendelkezik az osztályába járó gyerekekről. Ebből adódóan neki van a legoptimálisabb lehetősége arra, hogy tanítványait egyénre szabott tanácsokkal, útmutatással, adott esetben segítséggel lássa el.
Az osztályfőnöki munkaközösség elsődleges feladata az osztályfőnökök munkájának összehangolása, irányítása, szervezése, egységesítése az iskolai munkaterv fő irányvonalai alapján.
A munkaközösség bemutatása
Az osztályfőnöki munkaközösségünk tagjainak száma: 12 fő.
Munkaközösségünk rendszeresen tart üléseket és munkaértekezletet.
A védett idősávunk: szerda 4. óra.
Kiemelt feladataink:
- Az iskola pedagógiai programjának szellemében neveli osztályának tanulóit, munkája során maximális tekintettel van a személyiségfejlődés jegyeire.
- Segíti a tanulóközösség kialakulását, építését.
- Segíti és koordinálja az osztályban tanító pedagógusok munkáját. Tantárgypedagógiai módszertanok megosztása.
- A Komplex Alapprogram elemeinek beemelése a tanóra folyamatába.
- Szülői értekezletet tart, esetleg családot látogat.
--Ellátja az osztályával kapcsolatos ügyviteli teendőket: digitális napló vezetése, ellenőrzése, félévi és év végi statisztikai adatok szolgáltatása, bizonyítványok megírása, továbbtanulással kapcsolatos adminisztráció elvégzése, hiányzások igazolása.
- Segíti és nyomon követi osztálya kötelező orvosi vizsgálatát.
- Kiemelt figyelmet fordít az osztályban végzendő ifjúságvédelmi feladatokra, kapcsolatot tart az iskola ifjúságvédelmi felelősével.
-Tanulóit rendszeresen tájékoztatja az iskola előtt álló feladatokról, azok megoldására mozgósít, közreműködik a tanórán kívüli tevékenységek gazdagításában, szervezésében.
-Javaslatot tesz a tanulók jutalmazására, büntetésére, segélyezésére. Rendszeresen órát látogat az osztályában.
-Jól működő, elfogadó, stabil és együttműködő osztályközösség kialakítása.
- Tervezett feladataink, tevékenységeink a tanévben:
Időszak |
Szervezési feladatok, tevékenységek, programok |
Munkaközösségi értekezletek tervezett témái |
Szeptember hó |
Alakuló összejövetel |
- Az éves munkaterv megbeszélése, elfogadása. - Az osztályok létszámának pontosítása. - Hiányzások, igazolások kezelésének rendje. - Tanmenetek elkészítése, leadása. - Szülői értekezletek megtartása. |
Október hó |
Technikai megbeszélés |
- Aktuális programok megbeszélése. - E-kréta használata, napra kész könyvelés, újdonságok megbeszélése. - Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése. |
November hó
|
Technikai megbeszélés |
- E-kréta egyéb funkcióinak bemutatása (pl.: lemorzsolódási mutatók), napra kész könyvelés, újdonságok megbeszélése. - Hiányzások, igazolások kezelésének rendje |
December hó |
Technikai megbeszélés |
- Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése. |
|
Értékelés |
- Az első félév értékelése, annak zárásával kapcsolatos feladatok. - A 8. évfolyamos tanulók pályaválasztásával kapcsolatos feladatok. |
Február hó |
Technikai megbeszélés |
- Ötletbörze, közösségformáló programok, játékok bemutatása, megosztása. |
Március hó |
Technikai megbeszélés |
- Tankönyv választás támogatása - Pedagógiai beavatkozást igénylő tanulók feltérképezése, lemorzsolódás megelőzése. - Aktuális nevelési, oktatási feladatok, esetleges problémák megbeszélése. |
Április hó |
Technikai megbeszélés |
- Iskolai programok szervezésébe történő bekapcsolódás, aktualitások megbeszélése. - Tanulmányi helyzet áttekintése, cselekvési terv kidolgozása. - Osztálykirándulások szervezése |
|
Technikai megbeszélés |
- A tanév értékelése - Jutalomkönyvek, oklevelek megbeszélése - Jeles, kitűnő tanulók megbeszélése - Osztályozóvizsgához kapcsolódó javaslattételek |
|
|
- Aktuális programok megbeszélése. - Felmerült problémák megbeszélése. - Esetmegbeszélés. - Munkaközösség tagjainak munkájának támogatása, megsegítése igény szerint, akár munkaközösségi szinten, akár kis csoportban. |