2017. év tavaszán intézményünk csatlakozott a Békés Iskola programhoz, melynek fő célja az iskolai bullying (összetett angol kifejezés – jelentése: kegyetlenkedés, megalázás, gyötrés, zaklatás, szekálás) megelőzése, csökkentése. A program érdekében hat fős pedagógus team alakult, mely heti rendszerességgel tart ülést, konzultál, tapasztalatokat cserél más intézményekkel. Az iskolai légkör diagnosztikus felmérése és a tantestület szakmai felkészítése is megtörtént.

intPH01 intPH02

A program diákok számára történő bevezetéseként kampányhetet tartottunk 2018. január 8-a és 12-e között, mellyel az volt a célunk, hogy tanulóink biztonságosan használják az internetet. A projekthét témájából adódóan különböző társas készségek, képességek fejlesztése is fontos volt, mint az empátia, tolerancia, segítőkészség és elfogadás. A csoportmunkák során az osztályközösségeknek fontos volt együtt dolgozni, egymást segíteni, kompromisszumot kötni a feladat sikeressége érdekében. A projekthét során lényegesnek tartottuk a tanulók önismeretének, önbizalmának, kifejezőképességének és felelősségvállalásának fejlődését. A hét folyamán a gyerekek egy ”facebook üzenőfal” plakáton írhatták le a véleményüket –  minden nap más címzettnek. Az osztályok előadásokon vettek részt, ahol megtanulták, hogyan kell biztonságosan használni a közösségi oldalakat, és az internetet. Az előadást megelőzően felmérést készítettünk arról, a tanulók milyen problémákkal küzdenek a cyberbullyng (interneten történő szekálás) kapcsán, így az előadásokon tudtuk, miről kell majd beszélgetnünk a tanulókkal. Később szeretnénk még egy felmérést készíteni, mely segítségével megbizonyosodhatunk az előadások eredményességéről.

intPH03 intPH04

2018.01.01-én szerdán állomásos vetélkedő keretein belül közösségépítő, önkifejező, toleranciára nevelő, kommunikációs képességet javító feladatok vártak az osztályokra. Csütörtökön korcsoportokhoz igazodva filmeket vetítettünk le a tanulóknak, melyek az iskolai bántalmazásról, és annak megelőzéséről szóltak. A tanulókkal minden film után megbeszéltük a látottakat, élményeket, gondolatokat. A programot a hétfőn meghirdetett plakátverseny értékelésével zártuk, amelyre minden osztály készített pályaművet.  Az alkotásokra a tanulók internetes felületen szavaztak. A plakátok az internethasználat és az internet veszélyeinek témakörét dolgozták fel.

intPH06 intPH09

A program folytatása Békés tanórákban fog megvalósulni, melyet már az 5. osztályban kísérleti jelleggel elindítottunk néhány hónapja. A hét tanórából álló programsorozat a felénél tart jelenleg. A tanórákon az iskolai bántalmazás jelenségét, szereplőit tekintjük kiindulópontnak, melyről beszélgetéseink során új fogalmakat ismertetünk meg a tanulókkal. Később játékos, gyakorlatias feladatokon, szituációs szerepjátékokon keresztül érzékeltetjük a tanulókkal, milyen lehet áldozat, bántalmazó, védelmező vagy szemlélő szerepében lenni egy bántalmazás során. A feladatok jól érzékeltetik a valóságot, így reményeink szerint a tanulók elgondolkoznak majd tetteiken, helyzetükön a közösségben. Az utolsó tanórán az osztály a Békés program szemléletében szabályt alkot a mindennapi élethez, és kiszabja a szabályszegők jóvátételét.

intPH05 intPH08